Честваме 100 годишнината на сутиена
Споменавайки думата сутиен, мисълта ни обикновено провокира редица и различни асоциации. Кой би могъл да забрави творението на Жан-Пол Готие (Jean Paul Gautier) за грандиозното турне на Мадона “Blonde Ambition Tour”?.... този бележит за модата момент, когато сутиенът се превърна от една от най-провокативните части на дамското бельо в дреха.
Без съмнение сме изминали доста дълъг път от отхвърляне ограниченията на корсетите, но според последните изследвания британските жени... или по-скоро техните мъже, все още не са ориентирани достатъчно добре относно сутиените. Резултатите от изследването показват, че почти половината от британците не знаят какъв номер сутиен носят техните жени.
Друго изследване, направено от LYCRA® в навечерието на стогодишнината показва, че не само мъжете, но и една част от жените все още срещат трудности в относно техния най-подходящ размер сутиен.
Стогодишната история на сутиена е пълна със събития, започващи с неговото първо появяване на корицата на Американското издание на Vogue през 1907 г., преминавайки през 1913 г., когато американската светска дама Мери Фелпс Джейкъб (Mary Phelps Jacob) получава първия американски патент за него. Всичко това се случва 51 години преди Wonderbra да създаде своя прословут модел, който и след 30 години успя да разбуни духовете, когато Ева Херцигова (Eva Herzigova) изгря в ‘Hello Boys’ кампанията.
Какво ще донесат обаче следващите 100 години? Основавайки се на изследването, 32% от жените ще продължават да харесват сутиена все така силно. Вероятно след време той ще бъде наречен “неразрушимия сутиен” (“Indestructi-bra”), защото просто ще може да бъде хвърлян в прането без притеснения как ще изглежда след продължителното въртене в пералната машина.
Другите очаквания са за т.нар. “адаптивен сутиен” (“Flexi-bra”), който ще може да се приспособява към различни условия. Още една вероятна насока на развитие ще бъде появата на температурно адаптивен сутиен, който ще може да топли или охлажада, с цел визулно прикриване очертанията на зърната. Да не забравяме и още една възможност – т.нар. “I-сутиен”, който би представлявал един hi-tech мултимедиен сутиен с вграден MP3 player.
Основните моменти в историята на сутиена
1907
Понятието “сутиен” се появява за първи път в
америкаснското издание на Vogue. В Париж, моделиерът Пол Поаре (Paul
Poiret) отваря своята модна къща. Революционният стил на обличане,
който той налага убеждава поколения жени да захвърлят корсетите.
1913
Американската светска дама Мери Фелпс Джейкъб (известна по-късно като
Карес Кросби /Caresse Crosby/) си купува прозрачна вечерна рокля и
поради нежеланието си да носи корсет, създава нейно собствено бельо,
състоящо се от две копринени кърпички, свързани с няколко ленти. За
това свое творение тя получава първия американски патент за сутиен.
1923
Руската имигрантка Ида Розентал (Ida Rosenthal) и нейният съпруг Уилям
откриват формоването на чашките на сутиена. След година Ида Розентал
инициира идеята за различните размери чашки и патентова закопчалката на
сутиена.
1925
На пазара навлизат формованите сутиени: Kestos сутиенът, изработен от
две триъгълни парчета плат има еластични презрамки, кръстосващи се на
гърба, които се закопчават отпред за всяка чашка. Това предизвиква
голям пазарен успех и както се оказва изглежда модерно и сега.
1935
Warner’s създава система за оразмеряване на чашките.
1957
Хауърд Хюгс (Howard Hughes) неочаквано “предсказва”
бъдещето на модата в дамското бельо, създавайки безшевен повдигащ
сутиен за Джейн Ръсел (Jane Russell), който тя да носи под стегната
копринена блуза в The Outlaw. След време обаче този факт губи своето
място в историята, поради по-късни изявления на Ръсел, че тя никога не
е носила сутиена.
1959
Ученият Дюпон (DuPont) открива влакното известно днес като
LYCRA®. Използването на тази еластична, синтетична нишка прави
възможно удобното прилягане на сутиена към тялото без хлътване,
издуване или загуба на формата.
1964
Канадската компания Canadelle създава модела Wonderbra, конструиран
така че да “повдига и разделя” бюста. Той успя да
шокира широката публика дори и след 30 години, когато Ева Херцигова
изгря в кампанията ‘Hello Boys’.
1967
На пазара за първи път се появява сутиенът Triumph’s Doreen
– поддържащ сутиен, без вградени банели. Той е все още
най-добре продаващият се модел сутиен в света.
1967
Черният сутиен на Жанет Лай (Janet Leigh), с който тя се появява през
1960 г. във филма Psycho все още се смята за твърде непристоен, но през
1967 г. вече няма такива опасения. Ан Банкрофт (Anne Bancroft) показва
своя дантелен сутиен във филма The Graduate – и тогавашното
поколение загубва ума си по този вид сутиени.
1977
Хилда Милър (Hinda Miller), Лиза Линдал (Lisa Lindahl) и Поли Смит
(Polly Smith) зашиват два бандажа един за друг и наричат това Jogbra.
Това е първият спортен сутиен.
1990
“Бельото като горна дреха”: Жан Пол Готие създава
конусообразен сутиен за голямото турне на Мадона “Blonde
Ambition tour”. Това е бележит момент в модата.
1997
Италианският производител Santoni разработва циркулярната тъкачна
машина, което позволява сутиенът да бъде изтъкан на един път и изцяло,
вместо дотогавашната необходимост отделните му части да бъдат кроени
отделно и съшивани впоследствие. Това води до днешните толкова
разпространени безшевни сутиени.
2007
Зеленото е добро!... и шивашката индустрия за бельо взема това предвид.
Hanro, Chantelle и Ballet са едни от най-известните запазени марки,
които предлагат сутиени, изработени от екологично-чисти материи,
съдържащи бамбукови влакна.
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви