Mодата: Изкупителна жертва на човешката слабост

* Албена Александрова (РОШАВАТА ГАРГА) срещу Любомир Милчев – "Денди"

Галина Кондова

Често наричат модата “феномен”. Ако погледнем значението на тази дума в тълковния речник, ще прочетем следното: “Феномен: необичайно, свръхестествено явление или същество със свръхестествени способности”. Разбира се, можем да задълбочим лингвистичния анализ и да изследваме всяка една от тези думи поотделно, но не това е целта. По-специален интерес предизвикват последните две думи в това тълкувание: “свръхестествени способности”. В този случай логично възниква въпросът: след като модата е феномен, притежава ли тя свръхестествени способности?

Наскоро в предаването “Сблъсък” по бТВ беше коментирана темата “Развращава ли модата”? Както във всеки спор, разбира се, и в този случай имаше две страни. Известната дизайнерка Албена Александрова пледираше “невинен” за модата, докато Любомир Милчев – по-известен като “Денди”, беше приел ролята на прокурор. За разлика от него Албена Александрова – главен дизайнер на модна къща „Рошавата гарга”, показа със силата на аргументите, опита и компетентността, че модата е културен и естетически феномен, който изисква артистизъм, вещина и гъвкавост. Тя се наложи категорично в този ТВ двубой и с чувството си за хумор, когато подари на “Денди” белезници, за да се самоарестува заради липсата на вкус, което постави под въпрос ролята му на моден разбирач в неговата ТВ рубрика „Фешън полиция”. Ирония примесена с щедрост демонстрира дизайнерката, когато подари на своя „боксов” противник и специален брой на моден журнал със заглавие „Денди”, за да разбере Любомир Милчев все пак какво означава съвременна интерпретация на дендизма като стил и поведение.

Със сигурност стана ясно, че злостни коментари и обиди трудно могат да се използват като становище по даден въпрос. Това само утвърди истината, че модата много отдавна не е просто дефилиране на модели по подиума и поредното представяне на дизайнерска колекция. Модата е мощна индустрия и фино изкуство, обект на редица сериозни научни изследвания, и всяко подценяване на този факт води единствено до изпадане в неудобно, дори срамно положение.

Сблъсък като сблъсък, биха казали повечето читатели. От това предаване обаче могат да се направят поне три важни извода, които ще отговорят на поставения по-горе въпрос. Първият се заключава в изречението "Колкото по-зле, толкова по-добре". Участието като гост в подобно телевизионно предаване изисква предварителна подготовка и богат арсенал от аргументи в подкрепа на собствената теза. За съжаление т.нар. “Денди” създаде истинска дендания на екрана (грешката е вярна при изписването на думата), като демонстрира тотално отсъствие на знания и логични доводи в подкрепа на своята теза.

На второ място се оказа, че редица хора приписват на модата свръхспособности, които тя, поради една или друга причина, не притежава. Модата не е всесилна, тя е еманация на човека, който я “упражнява”, притежава само властта, която всеки един от нас й дава и стига само до там, докъдето я допуснем. И ако има нещо, което може да разврати човек, то това е неговото собствено съзнание. Тоест всичко е въпрос на избор, който обаче е продиктуван от онова, което се случва “там горе”, в главата. За съжаление много често хората обвиняват модата за собствените си грешки и я превръщат в изкупителна жертва на собствената си слабост. В тази връзка е странно, че дори хора, които си приписват титлата “фешън експерт”, бъркат голота с порнография. Специално за всички тях е пояснението: има разлика между двете, дори и някой да не я забелязва, и тя се състои в границата, която всеки сам си поставя. Естетичната голота е една от често интерпретираните теми в световното изкуство и съвсем логично е модата също да я експлоатира. Порнографията е изразяване на яве на всичко онова, което се случва в нечие съзнание и всеки сам решава дали ще я “приеме” и в гардероба си.

Третият извод, който може да бъде направен, е, че модата явно не е за всеки и са необходими сетива, за да може тя да бъде разбрана правилно. Безспорно, сляпото консуматорство е типична черта на съвременното общество, която не може в никакъв случай да бъде неглижирана. Дори напротив – за него трябва да се говори, да се коментира и да се обсъжда като порок, като болест на днешния ден. Но то също е въпрос на личен избор, то е липса на собствено мнение, на себеуважение и най-вече на самоконтрол. Нещо, за което обаче не е виновна модата, а самият човек.

Много коментари могат да бъдат написани още по повод на това предаване. Важното е, че казаното дотук дава отговор на въпроса, който беше поставен в началото, а именно “Притежава ли модата свръхестествени способности?”. И този отговор е ясен и категоричен: не. Модата е феномен не защото има свръхестествени способности, а защото успява по необикновен начин да провокира човешкото въображение. Тя притежава способността да мистифицира всекидневието дори с един дребен детайл, да предава послания, които не могат да бъдат изказани с думи, да култивира ценности. Или както самата Албена Александрова твърди: “Модата е сигнал, модата е знак, модата възпитава”. Какво по-човешко от това?

Четете повече във Fashion Lifestyle Magazine

Снимки: www.btv.bg