Mодата: Изкупителна жертва на човешката слабост
* Албена Александрова (РОШАВАТА ГАРГА) срещу Любомир Милчев – "Денди"
Галина Кондова
Често наричат модата “феномен”. Ако погледнем значението на тази дума в тълковния речник, ще прочетем следното: “Феномен: необичайно, свръхестествено явление или същество със свръхестествени способности”. Разбира се, можем да задълбочим лингвистичния анализ и да изследваме всяка една от тези думи поотделно, но не това е целта. По-специален интерес предизвикват последните две думи в това тълкувание: “свръхестествени способности”. В този случай логично възниква въпросът: след като модата е феномен, притежава ли тя свръхестествени способности?
Наскоро в предаването “Сблъсък” по бТВ беше коментирана темата “Развращава ли модата”? Както във всеки спор, разбира се, и в този случай имаше две страни. Известната дизайнерка Албена Александрова пледираше “невинен” за модата, докато Любомир Милчев – по-известен като “Денди”, беше приел ролята на прокурор. За разлика от него Албена Александрова – главен дизайнер на модна къща „Рошавата гарга”, показа със силата на аргументите, опита и компетентността, че модата е културен и естетически феномен, който изисква артистизъм, вещина и гъвкавост. Тя се наложи категорично в този ТВ двубой и с чувството си за хумор, когато подари на “Денди” белезници, за да се самоарестува заради липсата на вкус, което постави под въпрос ролята му на моден разбирач в неговата ТВ рубрика „Фешън полиция”. Ирония примесена с щедрост демонстрира дизайнерката, когато подари на своя „боксов” противник и специален брой на моден журнал със заглавие „Денди”, за да разбере Любомир Милчев все пак какво означава съвременна интерпретация на дендизма като стил и поведение.
Със сигурност стана ясно, че злостни коментари и обиди трудно могат да се използват като становище по даден въпрос. Това само утвърди истината, че модата много отдавна не е просто дефилиране на модели по подиума и поредното представяне на дизайнерска колекция. Модата е мощна индустрия и фино изкуство, обект на редица сериозни научни изследвания, и всяко подценяване на този факт води единствено до изпадане в неудобно, дори срамно положение.
Сблъсък като сблъсък, биха казали повечето читатели. От това предаване обаче могат да се направят поне три важни извода, които ще отговорят на поставения по-горе въпрос. Първият се заключава в изречението "Колкото по-зле, толкова по-добре". Участието като гост в подобно телевизионно предаване изисква предварителна подготовка и богат арсенал от аргументи в подкрепа на собствената теза. За съжаление т.нар. “Денди” създаде истинска дендания на екрана (грешката е вярна при изписването на думата), като демонстрира тотално отсъствие на знания и логични доводи в подкрепа на своята теза.
На второ място се оказа, че редица хора приписват на модата свръхспособности, които тя, поради една или друга причина, не притежава. Модата не е всесилна, тя е еманация на човека, който я “упражнява”, притежава само властта, която всеки един от нас й дава и стига само до там, докъдето я допуснем. И ако има нещо, което може да разврати човек, то това е неговото собствено съзнание. Тоест всичко е въпрос на избор, който обаче е продиктуван от онова, което се случва “там горе”, в главата. За съжаление много често хората обвиняват модата за собствените си грешки и я превръщат в изкупителна жертва на собствената си слабост. В тази връзка е странно, че дори хора, които си приписват титлата “фешън експерт”, бъркат голота с порнография. Специално за всички тях е пояснението: има разлика между двете, дори и някой да не я забелязва, и тя се състои в границата, която всеки сам си поставя. Естетичната голота е една от често интерпретираните теми в световното изкуство и съвсем логично е модата също да я експлоатира. Порнографията е изразяване на яве на всичко онова, което се случва в нечие съзнание и всеки сам решава дали ще я “приеме” и в гардероба си.
Третият извод, който може да бъде направен, е, че модата явно не е за всеки и са необходими сетива, за да може тя да бъде разбрана правилно. Безспорно, сляпото консуматорство е типична черта на съвременното общество, която не може в никакъв случай да бъде неглижирана. Дори напротив – за него трябва да се говори, да се коментира и да се обсъжда като порок, като болест на днешния ден. Но то също е въпрос на личен избор, то е липса на собствено мнение, на себеуважение и най-вече на самоконтрол. Нещо, за което обаче не е виновна модата, а самият човек.
Много коментари могат да бъдат написани още по повод на това предаване. Важното е, че казаното дотук дава отговор на въпроса, който беше поставен в началото, а именно “Притежава ли модата свръхестествени способности?”. И този отговор е ясен и категоричен: не. Модата е феномен не защото има свръхестествени способности, а защото успява по необикновен начин да провокира човешкото въображение. Тя притежава способността да мистифицира всекидневието дори с един дребен детайл, да предава послания, които не могат да бъдат изказани с думи, да култивира ценности. Или както самата Албена Александрова твърди: “Модата е сигнал, модата е знак, модата възпитава”. Какво по-човешко от това?
Четете повече във Fashion Lifestyle Magazine
Снимки: www.btv.bg
05.05.2009 19:01 - Любомир Милчев Dandy
Като неволен участник в това предаване, на което участие не отдавам особено голямо значение, бих искал да отбележа, че това описание е некоректно, страшно далеч от онова, което се случи в студиото. Албена Александрова започна арогантно от самото начало, твърдейки че на ринга са "две дами", че не съм на равнището, което тя заслужавала и би искала да "разговаря с Версаче". След това каза, че съм завършил "някаква културология" и продължи със сегрегационни забележки къде съм бил роден. Щом като няма значение "моята културология", защо, питам, трябва да има значение нейното дизайнерство? Тази логика ни води към отричане на всичко и всички. До изричането на всички тези нелюбезности, аз изобщо нямах възможност да взема думата, най-малкото защото не считам, че диалогът ми с тази дама е от толкова важно значение. Определено нейните аргументи бяха в сферата на лични нападки - зле съм бил облечен, голям бил възелът на вратовръзката ми, не съм бил "денди", имал съм цвете в петлицата. Бях принуден да изтърпя всичко това, само защото нямам склонност към скандали на публични места и защото го дължах на моите продуценти - Иван и Андрей.Сами разбирате, че човек не може да се държи като с дама с лице, което се държи арогантно и цинично и е облечено, плюс това, като куртизанка. Колкото до смисъла на феномен - моля не разчитайте само на изтъркани енциклопедии и уикипедия. Между другото и в университета, а и другаде, и особено в Германия съм имал доста занимания с история на модата, които очевидно не могат да бъдат споделени с хора, загрижени единствено да охраняват периметъра, в който вместо корифеи накрая се оказват самозванци. Апропо - най-смешното на финала на предаването бе, че Александрова си прибра дендисткото списанийце, което гръмко обяви, че ми подарява, и ми връчи собствена стихосбирка от деветдесетте, която е пълен словесен буламач и полиграфически провал. Направо една евтиния... С почитания - Денди! Останете си в опиканите грижливо територии!
08.05.2009 15:44 - Илия Богацевски
Текстът на Галина Кондова е верен и съм съгласен с него, въпреки, че в много отношения е беззъб и по-скоро галещ, отколкото анализиращ провала на Милчев-Денди в сблъсъка му с Албена Алексадрова по Би Ти Ви...Пред всички лъсна кухата фразеология на самопровъзгласилия се за Денди Л.Милчев. Но крушката си има опашка. Нека Денди да си спомни как се промъкна в модата през задния вход и с демодираната си лексика започна да поучава всеки как да се облича, без да си дава сметка каква подвижна карикатура е той самият. Нека Денди да си спомни как пръв започна да обижда и да се заяжда с Албена Александрова, Венета Райкова, Л.Стойков, Г.Лозанов и кого ли не в публичното пространство. Сега защо мрънка, като Албена - Рошавата гарга му натри носа в неин стил? Основателно го подиграват в Шоуто на Слави, основателно Мон Дьо го класира сред най-измислените БГ знаменитости, основателно в "Господари на ефира" осмяха опита му с ругателства да подмени аргументи, и с "меки движения" да замаже некомпетентността си...в модата...
08.05.2009 16:05 - Катя Тодорова
Денди, не знам какъв културолог си, но трябва да си признаеш, че Рошавата гарга ти даде урок, за който дълго ще си спомняш. Поне да се беше подготвил малко за този сблъсък. Албена се държала арогантно?! Ами ти - та твоето гънещо се поведение и смехотворна реч, високо естетични изрази като "опикани грижливо територии", "слугини", "парцали" и пр.- това не е ли арогантно? Крадецът вика "Дръжте крадеца"! Защо не се замислиш за общественото мнение по адрес на твоята персона? Наричат се "писател" в кавички, "карикатура", "набеден за интелектуалец", "хомофоб"...Навярно не без основание.
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви