Ролята на цветовете в модата

Модата е едно от най-важните неща в днешно време, а цветовете в нея играят основна роля. В тази статия ще ви запознаем с разликата между основните и второстепенните цветове, цветовите комбинации и контрасти и влиянието на цветовете в модната индустрия.

Основни, второстепенни и третостепенни цветове

Основните цветове са жълто, синьо (циан) и червено (магента). Това са цветове, които не могат да бъдат създадени чрез смесване на други цветове. Комбинацията от тези основни цветове може да създаде основен нюанс на черното.

Основни цветове

Второстепенен (вторичен) цвят се получава чрез смесване на два от трите основни цвята: оранжево се получава от смесване на жълто и червено, зелено – от жълто и синьо, лилаво – от синьо и червено.

Третостепенният цвят, известен също като междинен цвят, се получава чрез смесване на основни и вторични цветове. Примери за това са синьо-зелено, червено-оранжево, жълто-оранжево, жълто-зелено и червено-лилаво.

Вторични цветове

Дълбочина и яркост на цветовете

Дълбочината на цвета показва колко светъл или тъмен е той. Добавянето на бяло прави цвета по-светъл, а добавянето на черно го прави по-тъмен.

Добавянето на сиво към даден цвят може да промени яркостта му. Повече добавено сиво може да притъпи (замъгли) интензивността на нюанса. Добавянето на бяло или черно и смесването със сиво създава множество цветови нюанси.

Цветови комбинации и контрасти

Цветът може да бъде от съществено значение при създаването на контраст. Някои комбинации правят цветовете по-ярки и наситени, докато други се неутрализират взаимно. Например, контрастът между цветове, които не са смесени с черно или бяло, може да има поразително въздействие.

Друг пример за контраст е съчетаването на студени с топли цветове. Топлите цветове са жълто, оранжево и червено, а студените са зелено, синьо и лилаво. Тюркоазът и аленото (което е оранжево-червено) формират най-големия контраст студено-топло. Във всеки цвят има и по-студени и по-топли тонове.

топли и студени цветове. контраст

топли и студени цветове. контраст

Най-малък контраст се получава от използването на един тон в комбинация с негови нюанси – „тон в тон“.

Илюзия за един цвят

Илюзията за едноцветност комбинира цветове с еднаква яркост, но с различен основен цвят.

тон в тон

Най-силният цветови контраст, който съществува, е съчетанието черно и бяло.

 Най-силният цветови контраст – черно и бяло.

Значение и символика на цветовете

Цветовете предизвикат различни емоции и поведение у хората и предават послания. За всеки човек значението и въздействието на цветовете може да бъде много лично, но като цяло е прието, че черното е изискано, червеното е романтично, а тъмно синьото – делово. Всеки нюанс също има свое значение и влияние. Субективното значение, което се придава на различните цветове, е известно също като цветова символика. Жълтото например се свързва със слънцето, щастието, оптимизма и жизнеността; цветът е весел и позитивен.

Много цветове имат едновременно положително и отрицателно значение. Червеното от една страна се свързва с любовта и страстта, а от друга – с опасност и агресия.

Възприемането на даден цвят често зависи от контекста, както и от силата на цвета. По принцип светлите цветове отслабват ефекта на тъмните.

Освен това трябва да имате предвид и факта, че цветовете имат различно значение в различните страни и култури.

Цветовете и облеклото

Облеклото се описва с четири зрителни характеристики:

  • цвят;
  • декорация: украси или бродерии;
  • материал: плат;
  • форма: силуетът на дрехата – определя се от нейния модел (кройка) и се описва с думи като oversized или fitted.

„В днешната визуална култура цветът, съчетан с правилните материали, форми и текстури, е ключът към успеха на един продукт“ казва белгийката Хилде Франк (експерт по цветове и прогнози на тенденциите) в книгата си „Цветът продава“. „Цветът може да направи един продукт да изглежда евтин или шик. Цветът може да бъде естествен или синтетичен, мъжествен или женствен, сериозен или несериозен, непреходен или модерен.“

Цветът често е първото нещо, което се забелязва в (облеклото на) другите. Той влияе върху начина, по който виждате хората около вас, как ви виждат те и как вие виждате себе си. Носейки любимия си цвят може да успокоите нервите си, да повдигнете настроението си и да повишите самочувствието си. Тоест цветът е мощен инструмент.

Модните дизайнери и цветовете

Модните дизайнери използват цветовете по безброй начини: като източник на вдъхновение за своите колекции, за отправяне на послания, приобщаване на различни потребители, в декорации и бродерии за допълване на дизайна си и др.

Дизайнери и цветовете

Кристиан Диор и цветовете

Модните дизайнери избират и определят цветовите схеми, с които да постигнат желания от тях артистичен ефект. Те са запознати с теорията на цветовете и често работят с цветни диаграми и мостри. Дизайнерите определят цветовата палитра за всяка колекция, съставена от различни видове облекла в различни дизайни и щампи. Когато видите тази колекция на закачалки или манекени, обикновено виждате цветното изображение, както се нарича в индустрията. Цветното изображение, заедно с дизайните и щампите, формират цялостната картина на колекцията.

Има цветове в модата, които са станали запазена марка на някои дизайнери и нарицателни имена като например френският художник Ив Клайн беше синоним на специфичен син цвят (International Klein Blue), а червеното на Валентино е известно като „Valentino red“.

Valentino red

Има дори емблематични цветови комбинации като колекцията на Yves Saint Laurent Mondrian. Геометричната рокля Mondrian (1965) с цветни блокове е най-известната дреха, вдъхновена от картините на нидерландския художник Пийт Мондриан и неговата любов към правите черни линии и основните цветове.

рокля Мондриан

Понякога цветът е синоним на почерка на модния дизайнер. Италианският дизайнер Джорджо Армани стана известен като „краля на сивото“ заради употребата предимно на бежови и сиви нюанси в моделите си. Съвременният дизайнер Dries van Noten от Белгия е смятан за майстор на цвета и често е хвален за уникалното си ярко използване на цветовете и щампите в своите колекции.

Модните дизайнери и цветовете

Модните дизайнери и цветовете

Има и дизайнери, известни с това, че предпочитат предимно тъмните цветове – Yohji Yamamoto, Rick Owens, Olivier Theyskens, Ann Demeulemeester и Rei Kawakubo (Comme des Garçons).

Rick Owens пролет-лято 22, Ann Demeulemeester есен-зима 22 и Olivier Theyskens пролет-лято 23

Тенденции при цветовете и модерните цветове

Модата се променя с времето. По отношение на цветовата палитра е важно мнението не само на институти като Generally, Pantone и Coloro, но и на отделни експерти в областта. Наблюдателите на тенденциите като нидерландката Лидевей Еделкорт и белгийката Хилде Франк следят отблизо промените в обществото и тяхното влияние върху модата и цветовете и правят прогнози за две години напред. Лидевей Еделкорт обяви през юни 2019 г., че кафявото ще замени черното като цвят следващите 30 години. Днес кафявото се среща в почти всяка модна колекция, на улицата и в гардероба на потребителите.

Накратко процесът е следният: експертите и институтите наблюдават колекциите на дизайнерите и правят прогнози, които оказват влияние върху следващите произведения на модните къщи и марки.

Модни тенденции и цветовете

Модни тенденции и цветовете

Цветовете в маркетинга и търговията – влияние върху поведението на пазаруване на потребителите

Цветовете могат да повлияят върху навиците на потребителите да пазаруват. Те се използва в маркетинговите кампании – реклами и промоции, дизайн на магазини и визуален мърчандайзинг (търговско визуално представяне на продукти за генериране на повече продажби).

Според Хилде Франк факт е, „че цветът на даден продукт е от съществено значение за неговия успех“ и че „често се подценява“. „От маркетинговата стратегия до опаковката, цветът е от съществено значение за позиционирането и продажбите на марки и продукти“, добавя тя.

Цветовете в маркетинга и търговията – влияние върху поведението на пазаруване на потребителите

Цветовете в маркетинга и търговията – влияние върху поведението на пазаруване на потребителите

Цветовете в маркетинга и търговията – влияние върху поведението на пазаруване на потребителите

Източник: fashionunited.uk