Времето прекарано с приятели - наркотик за мозъка

Невролози от САЩ и Италия установиха, че хормона на щастието, освобождаващ се в мозъка ни при общуване със семейството и приятелите ни, действа по същия начин като марихуаната.

Окситоцинът, известен като хормона на щастието, се произвежда от мозъка ни, когато общуваме с наши близки и приятели и действа почти по същия начин като марихуаната, показва изследване, публикувано в списание „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Времето прекарано с приятели - наркотик за мозъка

„Нашето откритие отваря страхотна възможност за лечение на аутизъм”, заяви д-р Даниеле Пиомели от технологичния институт в Генуа, Италия. Той и колегите му открили необичайното действие на окситоцина върху ежедневния живот на човек, изучавайки друго вещество - анандамид, който действа аналогично на марихуаната.

По време на изследването учените обърнали внимание на един от най-характерните ефекти от пушенето на марихуана, а именно, че хората стават по-общителни и по-добронамерени към другите. Учените проверили дали анандамидът действа по подобен начин, като наблюдавали поведението и съдържанието на този хормон в кръвта и мозъка на гризачи, живеещи в изолация или в компанията на други мишки. Експериментът показал, че веществото се появява в мозъка в сравнително големи количества, когато мишките живеели с други себеподобни и общували с тях. Най-висока концентрация на хормона на щастието имало в тази част на мозъка, която е свързана с удоволствието, което автоматично го обвързва с друг хормон – окситоцинът. Това откритие подсказало на екипа на д-р Пиомели, че двата хормона са свързани.

Те тествали тази хипотеза чрез стимулиране на нервните клетки в мозъка на гризачите, които произвеждат окситоцин. При разпадането на молекулите на хормона комуникацията става по-приятна и запомняща се. Изследователите смятат да използват това при лечението на аутизъм и други разстройства, свързани с човешката самоизолация.

БГНЕС