Международна конференция "Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи"


* Със специалното участие на г-н ПАТРИС ДЬО ПЛАС (ПАРИЖ)


MEN'S FASHION CLUSTER ("МЕНС ФЕШЪН КЛЪСТЕР") организира международна конференция с фокус върху развитието на европейския моден бизнес и свързаните с него тенденции и перспективи. Тя се проведе на 26 май в хотел "Шератон". По време на конференцията бяха засегнати въпроси и проблеми, свързани с модната индустрия и дизайн на национално и европейско равнище. В конференцията участваха гости и професионалисти от Франция, Белгия, Испания, Германия и Люксембург - убедителни представители на академичните, бизнес и дизайнерските среди в модата.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Модератор на конференцията беше проф. д.н. Любомир Стойков, председател на Академията за мода, който в самото начало изложи кратко експозе на тема: "Модата като изкуство и бизнес", в което посочи конкретни примери за това как модата функционира като микс от изкуство и бизнес. Сред вдъхновяващите примери за успешната комбинация между модния талант на твореца и предприемчивостта на добрите мениджъри, той посочи: Кензо и българският предприемач Жак Пизанти; творческият директор Миуча Прада и нейният съпруг Патрицио Бертели - главен мениджър и финансов директор; Дона Каран и съпругът й - Стивън Уайс, както и самият Пиер Карден, завършил счетоводство.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Специален гост на конференцията беше г-н Патрис дьо Плас - президент на артистичния и педагогически комитет на Института по моден дизайн и моден мениджмънт Мод'Арт Интернационал (Mod'Art International) - Париж, който е работил дълги години за "Кристиан Диор" и LVMH и е съветник по външната търговия на Франция. Темата, по която той говори на конференцията беше "Парадоксът на лукса".

Г-н дьо Плас набеляза факторите на промяна в модния бизнес в съвременния свят: новите начини на общуване и интензивната незабавна комуникация, неограничените възможности да се пътува; новото поколение на 20-30 годишните, които искат да са уникални и категорично различни от предходното поколение; бързата мода с перфектна логистична система; новите големи пазари с огромен потенциал (Китай, Русия, Индия, Бразилия), които до преди 10-15 години не бяха на картата на големите модни марки; новите възможности за талантливите млади дизайнери от различни точки на света да бъдат забелязани и да се наложат.

Г-н Патрис дьо Плас завърши изказването си с убеждението, че живеем във фантастичен свят на промени, в който е невъзможно да се запази концентрацията на модната индустрия и появата на нови модни столици на картата на модния бизнес е неизбежна.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Акцент в конференцията беше представянето на новата модна формула Made-to- оrder - система от нов тип за поръчки, производство и доставки на мъжки костюми, която беше презентирана от Деан Манев, директор на Men's Fashion Cluster. Г-н Манев представи накратко и дейността на клъстера, който е създаден през 2013 г. с идеята да обедини бизнеса, дизайнерите, доставчиците - производители, институции, както и фирми с различни бизнес интереси от Европа в една обща цел. Целта е превръщането на Европа в лидер в модната индустрия в световен мащаб и възстановяване на европейски производства.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Сред темите, които бяха засегнати по време на конференцията са: "Предизвикателствата пред търговците в модата", по която говори Владимир Вутов, бранд мениджър на модните марки Ermenegildo Zegna и Brunello Cucinelli, представени на българския пазар от компанията ЕМДИЕЛ. Г-н Вутов направи паралел между традиционната и интернет търговия в контекста на новите технологии и високите изисквания към продуктите и услугите. Той акцентира и върху липсата на подготвени търговски кадри, съобразени с нуждите на пазара.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Д-р Милка Александрова - Бучи, дизайнер, говори по темата за "Ролята на витрината в модния и рекламен бизнес". Тя осветли функцията на витрината, като сегмент от модната индустрия, който създава търговския и културен облик на отделните държави и отбеляза, че: "Витрината е поливалентен фактор с изключително широка зона на влияние, както социален, така и културно естетически. Ето защо тя е превърната в рекламен възел, съчетаващ многостранните функции, с които модната индустрия си служи."


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


По темата за модното образование в България говори проф. Майа Богданова, ръководител на катедра "Мода" в Национална художествена академия, преподавател в НХА от самото създаване на специалността през 1999 г. Като запозната с програмите на множество европейски университети, проф. Богданова акцентира върху все по-голямото универсализиране на обучението, особено след поставяне на общите условия за акредитациите им, наложени от европейските стандарти. Тя обърна внимание, че разликата е в идеята, върху която са стъпили програмите за обучение - формиране на по-тесни специалисти или изграждането на по-широк обхват от теоретични и практични познания.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Модният предприемач г-н Мартин Йорданов акцентира върху общата кауза за връщане на производствата в Европа и даде предложение как тя да бъде постигната. Той изрази съжалението си от факта, че преди 15 г. една фабрика е давала работа на 2000 човека, а сега там работят само 120 и тези работни места са някъде в Далечния изток. Той отбеляза, че бъдещето е в директния контакт между дизайнер и потребител. "Не можем да си направим прическа по интернет, не се заблуждавайте!", сподели той в емоционалното си изказване и допълни, че за модата не трябва да се говори в бъдеще време, а в сегашно. Г-н Мартин Йорданов даде и красноречивия пример, че клиентът за всяка фирма е цар, а царят се облича индивидуално! И щом клиентът е цар, той трябва да бъде обличан индивидуално. Модният предприемач разкри и нови възможности за студентски стажове и практики, които ще позволят на талантливите бъдещи дизайнери да се изграждат като творци в конкурентна среда.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Конференцията приключи с презентация по темата: "Модата - комуникацията на успеха", представена от Веселка Крачунова, бизнес дама, дизайнер и собстеник на модния бранд VHK Fashion. Тя изтъкна колко важно е значението на модата като комуникация и, че с нов широкоспектърен подход към създаването на мода в Европа могат да се осигурят най-важните аспекти от ежедневието им - добър външен вид, отлично настроение и самочувствие, комфорт и прекрасна комуникация!


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Специални гости на международната конференция бяха студенти от Мод'Арт Интернационал - Париж, както и български дизайнери, представители на модния бизнес в България, журналисти и студенти, изучаващи мода в различни университети в страната.


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи


***
Международна конференция Европейският моден бизнес: Тенденции и перспективи

Снимки:
1. Мартин Йорданов, Патрис дьо Плас, проф. д.н. Любомир Стойков и Деан Манев (от ляво на дясно)
2. Проф. д.н. Любомир Стойков, Патрис дьо Плас и Мартин Йорданов (от ляво на дясно)
3. Патрис дьо Плас и Мариана Хил - преводач
4. Проф. д.н. Любомир Стойков (до Деан Манев)
5. Деан Манев директор на Men's Fashion Cluster
6. Владимир Вутов (до Мариана Хил), бранд мениджър на модните марки Ermenegildo Zegna и Brunello Cucinelli
7. Д-р Милка Александрова - Бучи, дизайнер (до Мариана Хил)
8. Проф. Майа Богданова, ръководител на катедра "Мода" в Национална художествена академия (до Мариана Хил)
9. Модният предприемач г-н Мартин Йорданов
10. Веселка Крачунова, бизнес дама, дизайнер и собстеник на модния бранд VHK Fashion (до Мариана Хил).
11. Патрис дьо Плас и проф. д.н. Любомир Стойков заедно със студентите от Мод'Арт Интернационал - Париж.
12-15. Присъстващи гости и медии на международната конференция.
Фото: © Хайлайф