“Аз прекрасно съзнавам, че не съм красавица, но заради моето облекло съм сигурна, че ще бъда забелязана” – отговорила пъстрата госпожа.

Разбира се, когато говорим за карнавалния елемент в облеклото, имаме предвид отделен по-пищен детайл, който присъства в дреха, която като цяло е издържана в някой от “приемливите” стилове.
Главното значение на карнавалния акцент в облеклото е, че той не отразява модата от днешния ден, а пренася в друга реалност – приказна, историческа, научнофантастична, в която представите за стил и безвкусица просто не са на дневен ред.
Основните характеристики на този маниер на обличане – фантастичност, нереалност, приказност, смелост, странност и сюрреалистичност, имат за крайна цел удивлението на околните.
Заговори ли се за подобен колорит в облеклото, неминуемо изплуват думи като вкус, кич и екстравагантност, които подобно на дух, пуснат от бутилката, пораждат куп въпроси, станали обект дори на научен интерес.
Когато поставяме етикетите вкус или безвкусица, несъзнателно попадаме в капана на собственото си противоречие. Всъщност когато хвалим някого, че “се облича с вкус”, или го обвиняваме в безвкусица, имаме предвид дали той се вписва в калъпа на масовите представи за естетично и съвсем забравяме, че понятието вкус носи симисъла именно на проявена индивидуалност. Не случайно руснаците имат поговорка “На вкус и на цвет товарищей нет!” (Всеки си има свой вкус).
Английският философ от края на ХVІІ и началото на ХVІІІ в. Антъни Ашли Купър първи обръща внимание на деспотичната власт, която “правилната мода” упражнява върху хората, изопачавайки понякога уникалната човешка действителност. В същото време той признава и благотворното влияние на модата, наричайки “модни богове” тези, на които добрият гений или силата на доброто възпитание са дали безпогрешен усет за това кое е изящно и пристойно по самата си същност.
А онова, което е крещящо и непристойно? Както казахме, и от него могат да се извлекат дивиденти за цялостния ни облик. Като отровите – в малки дози са лечебни, а в големи... хм. Слава Богу, в случая с дрехите изходът няма да е толкова фатален, но все пак да ви обявят за рекламно лице на кича, не е много хвалебствено.
С определена доза пищност и дори кичозност в мълък детайл от дрехата или в някой аксесоар може да привлечете вниманието на околните, но трябва да внимавате. Смесицата от шармантност и безвкусица, приказност и циркаджийство може да ни превърне както в обект на подигравки, така и да ни направи законодатели на цяло модно течение.
Нека се замислим и за някои езикови връзки на думата кич. “Кича се с пера”, “Накичена коледна елха” – ето как в нашия език тя препраща

Нека си припомним интересен случай от историята на световната политика, който, ако прибегнем до игра на думи, спокойно може да бъде наречен и случай от политиката на световната мода. Брошките на бившия държавен секретар на Съединените щати - Мадлин Олбрайт, се бяха превърнали в своеобразен код. Брошката сама по себе си, на която ще обърнем по-специално внимание в някой от следващите броеве, е аксесоар, към който трябва да се подхожда много внимателно, тъй като вместо положителни дивиденти за приносителката й, може и да я “подхлъзне”, превръщайки я в обект на присмех.
Никой не коментираше естетичната стойност на брошките на Олбрайт. Понякога те действително бяха стилни и носеха проблематичната представа за “класа”, друг път се свеждаха до безумни фигурки от типа на хвърчило или пародия на пчеличката Мая. Всички мастити имена в световната дипломация обаче напрягаха умовете си, за да разгадаят какво символизира съответната брошка, защото като легенда се носеше мълвата, че каквато брошка е сложила госпожа Дипломация, такъв ще бъде и изходът от съответните преговори.
Ето това е красноречив пример за глобалните ефекти, които модата може да предизвика. Една недотам изящна фигурка, бодната в ревера, е можела да повлияе върху хода на световната политика.

Като цяло този маниер на обличане подхожда в по-голяма степен на по-високи и стройни фигури. Интересно е да се отбележи, че по психологически наблюдения хората с хистеричен характер често предпочитат именно такива дрехи и аксесоари.
В крайна сметка може да се каже, че карнавалният елемент в облеклото винаги предизвиква интерес, но за съжаление, или за щастие, не всички го одобряват.
Източник: сп. Insight
Снимки: Студио “Totally erected”
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви