Димитър Цветков
Облеклото създава оная вътрешна предразположеност, която подтиква хората, с които контактуваме, да постъпват по определен начин спрямо нас.
Американски психолози са провели следния експеримент: двама души, облечени като скромни студенти, разговарят в голям магазин, пълен с клиенти. Дистанцията между двамата не е голяма, но тъй като е пълно с посетители, много хора минават помежду им, без да се съобразяват с разговора им.
Същите двама души, облечени вече в луксозни костюми, застават на същото място и разговарят по същия начин. Никой не си позволява да мине помежду им. Това е типичен пример как зададената нагласа действа безотказно в ситуации от всекидневието. Добре подбраната дреха може да окаже по-голямо въздействие от височайша препоръка.
Вътрешната предразположеност, която външният ни вид създава у хората, с които общуваме, и ги кара да постъпват по определен начин, може да бъде разгледана чрез четири психологически ефекта:
Ефект на първото впечатление
Това е най-ранната информация, която получаваме за събеседника си при среща с него. Още не сме разменили и две думи, а вече имаме оформено впечатление за човека срещу нас. Голяма част от психолозите твърдят, че то се формира през първите 10 – 20 секунди от контакта. През призмата на това скорострелно първо впечатление преминава отношението ни към човека поне за следващите три срещи.
Облеклото като знак носи основната информация за личността ни при първата среща. То говори за възрастта, за социалния статус и материалното положение, за принадлежността към дадена група или професия. По него се съди за навиците и позициите в междуличностните отношения и дори за ценностната система.
Проведени са редица експерименти, при които е използван един и същ сценарий. Група хора, участвали в изследването, сменяли дрехите и прическата си по няколко пъти. Страничните наблюдатели са помолени да изказват впечатлението си за всеки участник при всяка негова поява със съответния нов вид. Резултатът е, че мнението за личностните характеристики на хората се е меняло успоредно със смяната на дрехите. За един и същ човек с една и съща физиономия и маниери са били изказвани съвършено различни мнения съобразно с дрехите, които обличал.
Да се създаде правилното първо впечатление, е необходим и важен момент при общуването на всяко едно равнище. Забележете! – не “добро”, а “правилно” първо впечатление. Да се промени създадената при първо виждане нагласа не е толкова просто - необходими са време и усилия. Както е известно, да се поправи наличното, е по-трудно, отколкото да се създаде нещо ново. Ето защо първото впечатление има своята несъмнена тежест.
Ефект на новината
Това е друг социалнопсихологически механизъм, който е свързан с момента на неочакваност. Той работи общо взето добре при хора, с чийто обичаен вид сме свикнали. Когато приятел от компанията, който обикновено се облича невзрачно и с нищо не привлича вниманието върху себе си, се появи коренно променен – модерно облечен със соларен тен и маркови слънчеви очила, това неминуемо предизвиква реакциите ни. Дни наред обсъждаме причините за промяната у него.
Това се нарича новина във външния облик. Рязката промяна в маниера на обличане, прическата или цветовата палитра на дрехите ни по правило извиква повишения интерес на околните. Тук не е от толкова голямо значение в какъв аспект са промените, важно е да има момент на новина и неочакваност.
Всеки има определена потребност от внимание. Ефектът на новината е типичен механизъм за засищане на тази потребност. Това обаче е нож с две остриета, тъй като прекомерното внимание може да предизвика и някои психологически проблеми. Не всички хора имат готовността да понесат втренчения интерес на околните. Промените в гардероба трябва да са преценени така, че да провокират “оптималното количество погледи”.
Когато сменяме начина си на обличане, внасяме нов нюанс и в личностните си взаимоотношения. Новият ни облик може да промени и нагласата ни към самите себе си: “Аз вече съм нов човек!”
Ефект на ореола
Външността е способна да акцентира върху положителните качества на дадена личност и да изпрати на заден план негативните страни от характера. Ако роклята ни се струва прекрасна, то и приносителката й се радва на нашето възхищение.
Облеклото създава своеобразен “ореол”, който е в състояние да привлече към нас и най-недоверчивата и хладна личност.
На интервю за работа например или в друга конкурсна ситуация добрият външен вид (дори и да ни е излязъл “солено” за моментните възможности) се явява много добър дивидент. Нагласата, която формираме у интервюиращите, е, че сме ценени специалисти, което ни позволява поддържането на луксозен имидж, или че не сме зависими в чак такава степен от материалното възнаграждение, а същината на работата е това, което ни е привлякло към съответната позиция. Така подсилваме авторитета си и интереса към способностите си.
Неслучайно изпечените мошеници се обличат перфектно – човек трудно би предположил, наблюдавайки вида им, че принадлежат към категорията на измамниците или че са допрели до “незначителната” сума, която под някаква форма са ни поискали.
Безспорно външният вид оформя очакванията за нашата благонадеждност.
Ефект на бумеранга
Облеклото, дори да е много модерно или скъпо, може не само да привлече на наша страна, но и да отблъсне събеседника. А може би тъкмо заради това. В процеса на общуване е нормално да се появи вътрешно съпротивление у събеседника срещу прекомерно силното влияние отвън. Много ярката, екстравагантна, демонстративно луксозна дреха може да въздейства отблъскващо. Да предизвика завист, да подразни или благодарение на крещящия си вид да се възприеме от човека срещу нас като покушение над вътрешния му свят и естетическия му усет. Или обратно – прекалено ригидният, сиводелничен начин на обличане да предизвика съпротивление у свободолюбивите “цветни” личности.
Ефектът на бумеранга отразява онази ситуация, в която луксозната дреха вместо “да изпише вежди” може “да избоде очи”. Тогава реакциите, които очакваме от околните, се обръщат срещу нас.
Кои елементи във външния ни вид биха могли да се възприемат като отблъскващи? Това са цветът и фасонът на дрехата. Особено неприветливи реакции предизвикват блестящите, едва ли не фосфоресциращи цветове. Неестествено интензивните оттенъци на червено, розово, жълто и зелено като цяло предизвикват съпротивата на сетивата ни. Също така един авангарден модел или аксесоар от висшата мода може да настрои събеседника ни опозиционно.
Ето защо, когато обличаме прекалено модерна, скъпа или ярка дреха, трябва да отчитаме възможността от възникване на бумеранговия ефект.
Сп. „Инсайт”
www.insightbg.com
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви