Седмицата на модата във Франкфурт популяризира „формата следва планетата“ за устойчивост в европейската модна индустрия

Неотдавнашната конференция, организирана от Съвета за мода в Германия (Fashion Council Germany), озаглавена „Новият европейски Баухаус - работилница на бъдещето“, събра международни експерти във връзка със Седмицата на модата във Франкфурт, за да предефинира бъдещето на европейската модна и текстилна индустрия.

Конференцията беше вдъхновена от инициативата на президента на ЕК Урсула фон дер Лайен „Новият европейски Баухаус“, който тя представи за първи път в обръщението си „Състояние на Съюза“ през септември 2020 г. „Бързата мода е отрова за нашата планета. Тя трябва да бъде заменена от модата, представяна чрез филми“, каза Лайен във встъпителната си реч.

Интердисциплинарната тенденция иска да донесе на хората „Зелената сделка“, „свиквайки пространство на срещи, за да възстанови и преразгледа устойчивите практики, да даде възможност на най-вдъхновяващите практики в днешния ден и да проектира бъдещи начини на живот, на пресичащите се изкуство, култура, социално включване, наука, дигитализация и технологии“.

frankfurt fashion week

Луси и Люк Майер говорят за устойчив моден дизайн

Една от сесиите беше за устойчивата мода, в която Кристиан Арп, председател и член-основател на Съвета за мода в Германия, разговаря с Луси и Люк Майер, творчески директори в Jil Sander, за устойчивото бъдеще на индустрията.

Люк Майер започна като каза, че някой никога не може да пренебрегне човека, когато проектира нещо, „обект, човек и дизайн работят заедно; трябва да служи на човека и да стане ефективен дизайна."

Дуетът съпруг и съпруга живее във Ванкувър, Канада, и е много фокусиран върху природата. Прекарват колкото се може повече време на открито. „Природата винаги е била източник на вдъхновение. Ние изключително я уважаваме и се опитваме да прекарваме много време сред нея. Идеите се случват и там и ние винаги се опитваме да настояваме за устойчивост, което се отразява в нашия дизайн и оценката ни за функционалност“, заявява Луси Майер.

Запитано как би изглеждала тяхната идеална модна индустрия в бъдеще, творческото дуо е ясно, че нещата трябва да се подобрят, за да издържат по-дълго и хората да не ги изхвърлят. „По отношение на устойчивостта, първите стъпки ще започнат с материалите и преосмислянето на всичко - от влакна до тъкани, боядисване, предене, транспортиране, опаковане, всички части от веригата за доставки.“ – каза Люк Майер. „Това може да е водено от дизайна, но трябва да се води и от индустрията. Трябва да има прозрачност по цялата верига на доставки, но е трудно. Често ние просто не знаем откъде идва определена материя."

frankfurt fashion week

Експертите обсъждат дали модата и устойчивостта могат да вървят ръка за ръка

Следваща експертна дискусия засегна въпроса дали модата и устойчивостта могат да вървят ръка за ръка. Йонас Едер-Хансен, отговарящ за обществените дела в Глобалната модна програма (Global Fashion Agenda), посочи факта, че не е възможна 100 процента устойчивост и че има много, което да се направи, особено в някои области. „Прозрачността е ключова, както казаха Луси и Люк Майер“, съгласи се той с дизайнерите. „Да работим заедно като индустрия е изключително важно.“

Катрин Лей, управляващ директор на глобалната инициатива за устойчивост Fashion for Good, се съгласи, че устойчивостта е (дълго) пътуване с различни сложни области. „Компаниите все още се борят да го приложат, защото е по-скъпо и те трябва да преценят способността си да поемат рискове, наред с други неща“, каза тя. Fashion for Good е една крачка напред и работи с иноватори, което е свързано с разпространяване на риска и споделяне на обучение и иновации. Тя спомена рециклираните полиетиленови торбички за опаковане на дрехи от испански иноватор като едно такова нововъведение, което сега се измерва.

Тина Луц Морис, основател на марката за аксесоари Lutz Morris, посочи факта, че новите продукти неминуемо оставят отпечатък. Ето защо тя предпочита да говори за отговорност и отговорни продукти и производство, а не за устойчивост. В момента със собствения си лейбъл за дамски чанти тя изследва въпроса дали истински отговорен продукт може да съществува извън нишата. „Трябва да знаете кой, как и къде произвежда вашия продукт“, казва тя.

За Маркус Льонинг, главен изпълнителен директор на управленска консултантска компания Löning Human Rights, Rana Plaza беше повратната точка, когато работниците станаха по-видими. Запитан дали наистина се връщат на по-безопасни работни места, Льонинг посочи фабрики в Шри Ланка, които виждат спазването на социалните и екологичните насоки като конкурентно предимство. „Купувачите от ЕС променят отношенията си с доставчиците. Има толкова много положителни промени“, казва той. „Натискът [да се отговори] сега е толкова по-голям.“

Не на последно място, участниците в дискусията бяха попитани с какво бяха облечени този ден и беше освежаващо да видим думите им в действие: Лей обича своята рокля втора ръка Виктория Бекъм, докато Едер-Хансен се кълне в десетгодишната си риза, която му е шита по мярка. Луц Морис носеше оригинална риза и яке Helmut Lang, и двете на 20 години, докато Льонинг задължително гледа етикета, преди да купи нещо.