ЗОРКА ПЪРВАНОВА - ПАТРОН НА БЛАГОТВОРИТЕЛНА ПРЕМИЕРА
* “Октобер” и колекцията на Ирина Флорин за “Канон” бяха изненадите на вечерта

Галина Кондова

На 19 декември 2006 г. в Резиденция “Бояна”, се проведе традиционният ревю-спектакъл по повод благотворителната премиера на “Алманах на българската мода 2007” с автор и съставител доц. д-р Любомир Стойков. За пета поредна година официалното представяне на най-новото издание е под патронажа на първата дама – г-жа Зорка Първанова, която е и автор на предговора към читателите. Луксозният алманах е двуезичен (български и английски езици) и съдържа над 180 богато илюстрирани страници, в които са представени най-известните наши и чуждестранни дизайнери и модни къщи, козметични и стилизиращи продукти, както и много модни и лайфстайл изделия.

В обръщението си, г-жа Зорка Първанова споделя:
“Седмото поредно издание на Алманах на българската мода вече е социален, културен и естетически факт. Подобно на предишните емисии, то е носител на много красота, полезна информация за стила на обличане, за битовата и за семейната култура. С основание нашата и чуждестранна общественост високо оценяват усилията, които Любомир Стойков и неговият екип полагат за анализирането и представянето на успехите на българския моден дизайн, който все повече се приближава до европейските и световните стандарти за качество, елегантност и функционалност.

Тъй като преобладаващата част от читателската аудитория на Алманах на българската мода са жени, бих искала да се обърна към тях и към обществото ни. Съдбата, както е добре известно, е орисала жената да внася уют, спокойствие и нежност със своето присъствие и поведение. Със своя деен и творчески дух съвременните жени са съзидателен и авторитетен фактор във всички сфери на обществения живот. Обществото, на свой ред, трябва решително да се намеси за решаването на един от най-наболелите проблеми на нашето време: ракът на гърдата. Хиляди български жени водят битка на живот и смърт с това толкова разпространено онкологично заболяване. За да спечелят тази битка, за да се върнат усмивките на техните деца и радостта в техните домове, те имат нужда от подкрепата на цялото общество, на всички нас. Вярвам в смисъла на кампанията за борба с рака на гърдата и мисля, че всеки трябва да е съпричастен към нея.”

В своя предговор доц. д-р Любомир Стойков акцентира върху “комуникационното поведение” на дизайнери и модни къщи и по-специално върху начина им на комуникиране с обществото, с техните потребители и въобще с широката публика.

Авторът представя обнадеждаващите симптоми в модния бранш, свързани с по-голямата взискателност към изработката на рекламните и PR-материали, към организирането и провеждането на фотосесии, както и прилагането на различни атрактивни маркетингови форми. Положителен факт е забелязаната (макар и в отделни случаи) по-голяма грижа за създаването и поддържането на адекватен имидж в публичното пространство било със собствени сили, с помощта на специалисти-консултанти, или с наемането на професионални агенции и прес-офиси. Макар и трудно и бавно, все по-голяма част от авторите на модни колекции осъзнават голямата роля на личностната култура, информираността и компетентността при изявите в медиите – роля, допринасяща за увеличаването на четивността и разбираемостта на техните послания към ценители и купувачи, реална или пък потенциална клиентела.

Доц. д-р Любомир Стойков се вглежда и в начина, по който дизайнерските среди общуват с и чрез медиите. Представени са противоречивите тенденции в това отношение, както и симптомите и белезите на “нов комуникационен ред” и “успешна медийна стратегия” в модния дизайн. Те обаче са определени като твърде рехави и много често са изместени от все още бушуващата криза на публичността в съвременната българска мода.

Благотворителната премиера на “Алманах на българската мода 2007” по традиция беше съпътствана от артистична програма, в която участваха едни от най-изявените модни къщи, сред които и редица носители на наградата “Златна игла” на Академията за мода. Тази година своите актуални колекции показаха модните къщи “Ирида”, “Квят”, ”Лунен камък”, “Люсил”, “Маркам”, “Мирo”, “Тани”, световният гигант “Триумф Интернационал”, дизайнерката Кръстана Драганова и “Атила”. По един свой модел показаха студентите по Мода от НХА: Василена Върбанова, Деница Димитрова, Жени Ковачева, Катина Нинова, Мария Момчилова, Мария Спиридоновска, Миглена Карова, Невена Йорданова, Рената Томаноска, Троян Пламенов, Цветалина Атанасова.

Гостите на събитието останаха очаровани от модните изненади, които организаторите бяха подготвили. Вечерта започна с изпълнение на Ирина Флорин, която представи модели, инспирирани от духа на прочутите фотоапарати “Канон” и по-специално на тяхната фешън линия “Иксус”. За първи път те бяха демонстрирани в курортен комплекс Порто Карас в Халкидики, където бе отбелязана и десетгодишнината на “Иксус”.

Дебютът си на българска сцена направи и елитната словенска модна къща “Октобер”, чийто представител в България са бутици “AIMS-G”. Марката използва нови материи, а стилът може да бъде определен като “чиста елегантност”.

По традиция се проведе благотворителен аукцион, по време на който бяха разпродадени първите три най-ценни екземпляра на алманаха. Собственик на Алманах № 1 стана Дора Блек - генерален директор на “Триумф Интернационал (София)”, Алманах № 2 беше закупен от един от ВИП-гостите - чужденец, пожелал да запази анонимност, а Алманах № 3 вече е притежание на Емил Арабаджиев - собственик на “Денил”. Средствата са предназначени за Националната кампания за борба с рака на гърдата, за Дома за деца, лишени от родителски грижи “Св. Иван Рилски”, както и за български студенти.

Сред ВИП гостите се откроиха художникът Едмонд Демирджиян, носителките на Златна игла Натали Генова, Жана Жекова и Мария Мичева, Донка Ганева ( председател на Академията за мода ), бизнесмените Атанас Настрадинов ( “Канон България” ) и Стефан Недков ( “Инфодар”) , поппевицата Диана Дафова, шефът на Канал 3 Сашо Диков, бизнесдамите Петя Стаевска и Мария Теофилова, журналистките Миглена Ангелова ( Би Ти Ви ), Светослава Тадаръкова ( Би Би Ти ), дизайнерката Мира Бъчварова и др. Сред манекенките на ревю-спектакълът се откроиха най-красивите български момичета, от които четири носителки на титлата “Мис България” – Ваня Пейчева, Виолета Здравкова, Гергана Гунчева, Елена Ангелова, както и топмоделите Диляна Попова, Еми Кушвалиева, Боряна Шехтова, Никол Станкулова, Жасмина Тошкова и др.

Водещи на вечерта бяха очарователните Ирен Онтева и Деси Банова. Официален фотограф на събитието беше Божидар Марков, гримът беше дело на екипа на “Еверет” с козметика “Дебора”, а прическите - на модни салони “Луксор”. Хореограф на събитието беше Амалия Тинчева.

Официалната премиера на Алманах на българската мода 2007 се осъществи със съдействието на генералния спонсор “Канон България”, както “Лаваца”, “Савой Пюр Водка”, “Автомотор Корпорация” – генерален вносител на CITROEN за България, хотел “Даунтаун”, бутилираща компания “Горна Баня”, сладкарници “Неделя”

Снимки:
1. Корицата на “Алманах на българската мода 2007”.
Фото: Архив © “От игла до конец”
2. Доц. д-р Любомир Стойков.
3. Ирина Флорин.
4. Модел на “Квят”.
5. Модел на “Миро”.
6. Модел на “Ирида”.
7. Модел на “Тани”
8. Модел на “Триумф Интернационал”.
9. Модел на “Атила”.
10. Модел на “Люсил”.
11. Модел на Кръстана Драганова.
12. Модел на “Лунен камък”.
13. Модел на “Маркам”.
14. Модел на “Октобер”.

Фото: © Божидар Марков

© Любомир Стойков
Всички права запазени!